Strategia komunikacji marki to nie to samo, co strategia komunikacji marki w social mediach. To pierwsze pojęcie obejmuje znacznie więcej obszarów i uwzględnia wszystkie kanały, które wykorzystuje marka w content marketingu – są to nie tylko profile w mediach społecznościowych, ale także blog firmowy, podcasty, newslettery, materiały reklamowe, wzory pism i dokumentów firmowych itp.
To właśnie ona wyznacza główne cele, które mają realizować działania firmy związane z content marketingiem, oraz określa taki wizerunek marki, jaki należy zachować we wszystkich kanałach komunikacji – osobowość marki, jej styl wypowiedzi czy identyfikację wizualną. Social media są „tylko” jednym z kanałów komunikacji, a więc jednym z narzędzi, za pomocą których realizuje się główne założenia komunikacji marki. Można więc powiedzieć, że to jej węższa dziedzina.
Najprościej zobrazować to tak: w dziale marketingu firmy pracuje content marketing specialist, który planuje strategię komunikacji marki, copywriter piszący teksty blogowe, newsletter marketing specialist odpowiadający za mailingi i social media specialist prowadzący kanały marki w social mediach. Każda z tych osób ma swoją specjalizację i odpowiada za 1 wąski obszar, 1 z kanałów komunikacji. Praca ich wszystkich składa się na ogólne działania contentowe marki. Strategia komunikacji marki jest więc w takim przypadku niezbędna do tego, aby marka w każdym z wymienionych kanałów brzmiała tak samo i prezentowała spójny wizerunek. Dzięki temu, nawet jeśli prowadzeniem każdego z nich zajmuje się ktoś inny, dla odbiorcy nie będzie to odczuwalne.
Strategia komunikacji marki w social mediach to plan na to, jakie działania podejmować, aby za pomocą mediów społecznościowych realizować określone cele. Jest tworzona na podstawie ogólnej strategii komunikacji marki, a jeśli dana marka jej nie ma, strategia komunikacji marki w social mediach jest odrębnym projektem. Zdarza się, że marka nie ma żadnych innych kanałów komunikacji poza social mediami. Bywa i tak, że to social media są punktem wyjścia, a wraz z rozwojem marki dochodzą kolejne kanały komunikacji. W tej sytuacji to strategia komunikacji marki w social mediach wyznacza kierunek tego, jak zostanie zaprojektowana ogólna strategia komunikacji marki.
Jedno jest pewne: kiedy prowadzi się firmowe profile w social mediach, trzeba mieć strategię, aby osiągać określone cele i rozwijać je z lekkością, bez poczucia bezradności i ryzyka szybkiego wypalenia.
Jeśli chcesz zaprojektować strategię komunikacji swojej marki w social mediach, skorzystaj z tego przewodnika.