Tworzyć kalendarze contentowe i planować wpisy z dużym wyprzedzeniem, czy działać spontanicznie? Jedna i druga strategia ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Ja jestem miłośniczką harmonii, więc dla mnie odpowiedź jest jedna: PLANOWAĆ!
Ustalmy jednak zaraz na początku dwie kwestie:
- Nie twierdzę, że bez zaplanowanego contentu nie da się osiągnąć wyników biznesowych. Da się. Po co jednak zdawać się na przypadek, skoro można zapanować nad chaosem swoich działań w sieci i określić, w jakim czasie cel wizerunkowy czy finansowy firmy powinien zostać zrealizowany? Planowanie treści pozwala z wyprzedzeniem przygotować materiały do postów, a także zachować ciągłość i spójność ich publikacji.
- Oprócz zachowania harmonii zawsze dążę również do znalezienia złotego środka. Nie chodzi o to, aby stać się niewolnikiem własnego kalendarza publikacji i nie wrzucać do social mediów niczego pod wpływem chwili. Polecam stosowanie zasady Pareto:
80% działań w social mediach na podstawie kalendarza contentowego,
pozostałe 20% działań pod wpływem impulsu.
W jaki sposób planować treści do publikacji? Najlepiej na podstawie lejka sprzedażowego! Taki sposób prowadzenia komunikacji w social mediach sprawi, że Twoi odbiorcy będą mieli okazję stać się Twoimi klientami. Zaczniesz nie tylko publikować posty, ale także sprzedawać swoje produkty lub usługi — w sposób naturalny i nienachalny.
Czym skutkuje niestosowanie lejka sprzedażowego w komunikacji?
Wykonując audyty komunikacji marek, widzę, że moi klienci podczas tworzenia treści popełniają wciąż te same błędy. Zazwyczaj można by ich uniknąć, stosując zasadę lejka sprzedażowego na etapie planowania contentu. Czym zatem skutkuje jego nieznajomość?
Jeśli nie stosujesz lejka sprzedażowego w swojej komunikacji, prawdopodobnie powielasz jeden z dwóch najczęstszych błędów:
- Nie tworzysz treści skierowanych do WSZYSTKICH grup klientów, ale skupiasz się na jednej z nich, np. zwracasz się tylko do osób, które już SĄ Twoimi klientami albo wręcz przeciwnie – wyłącznie do PRZYSZŁYCH klientów. W obu sytuacjach ktoś czuje się pominięty, a w efekcie odchodzi („Skoro nie mówisz do mnie, to po co mam Cię słuchać?”).
- Nie tworzysz treści sprzedażowych, a tym samym nie kończysz procesu sprzedaży. Nie wiesz, kiedy i w jakiej formie rozpocząć sprzedaż w sposób naturalny i nienachalny. W efekcie dajesz swojej społeczności wartość lub stale prezentujesz swoje produkty / usługi, ale ich nie sprzedajesz.
Powyższe dwa błędy dotyczą kwestii komunikacji. Do czego jeszcze prowadzi nieplanowanie publikacji z wyprzedzeniem? Od strony organizacyjnej pojawiają się kolejne dwie konsekwencje:
- W natłoku zajęć coraz częściej nie znajdujesz czasu na to, aby przygotować materiał do publikacji, więc wrzucasz posty coraz rzadziej;
- Gdy już znajdziesz czas na przygotowanie nowego posta, sporo czasu zajmuje Ci ustalenie, co zawrzeć w opisie. Czasem tak długo próbujesz coś napisać, że w efekcie… znów przekładasz publikację wpisu lub puszczasz samo zdjęcie/ grafikę.
Jeśli nie wiesz, jak stosować lejek sprzedażowy w swojej komunikacji lub chcesz zaoszczędzić czas i otrzymać gotowy Content Planner zaprojektowany właśnie na podstawie lejka, zerknij TUTAJ. Kup gotowy kalendarz contentowy, publikuj posty zgodnie z zawartą w nim rozpiską i naucz się tworzyć treści, które sprzedają.