Nie ma biznesu, w którym kompleksowe zaprojektowanie ścieżek zakupowych nie przełożyłoby się na jego rozwój. Nieważne, czy to biznes online, czy stacjonarny — w każdym przypadku klient pokonuje określoną drogę, zanim dokona zakupu. I w każdym przypadku warto mu tę drogę ułatwić i sprawić, aby doświadczenia zakupowe były bardziej pozytywne.

Określ punkty styku klienta z Twoją marką

Prowadząc biznes stacjonarny np. butik odzieżowy na rynku, takich punktów styku jest wiele: 

  • zanim klient dokonał zakupu, być może wcześniej słyszał już o sklepie;
  • widywał logo sklepu np. na billboardach;
  • mijając sklep, zerkał na jego witrynę;
  • zainteresowany tym, co zobaczył na witrynie, wszedł do sklepu, aby zobaczyć asortyment;
  • przymierzył wybrane ubrania;
  • porozmawiał ze sprzedawcą, aby otrzymać poradę i rozwiać wątpliwości;
  • dokonał zakupu tego samego dnia, wrócił do sklepu w innym terminie lub zrezygnował z zakupu.

To punkty styku ze świata offline. Pomimo tego, że w tej sytuacji sprzedaż odbywa się stacjonarnie, warto zadbać również o świat online: określić, jakie punkty styku występują tam i przygotować materiały, które sprawnie przeprowadzą klienta do podjęcia decyzji zakupowej. Przykładem mogą być social media, na których sklep prezentuje swoją ofertę i informuje odbiorców o aktualnych promocjach — to zachęca klientów do odwiedzenia sklepu.

Prowadząc biznes online, ścieżka klienta wygląda zupełnie odwrotnie: cały proces zakupowy przebiega w sieci, ale przecież to niejedyne miejsce, w którym klient ma styczność z marką. W świecie offline może napotykać jej logo na produktach, słyszeć opinie na temat marki od rodziny i znajomych, widzieć reklamy marki w prasie lub telewizji, czy podczas różnych eventów.

Określenia punktów styku i zaprojektowania ścieżek zakupowych potrzebuje każdy, kto chce promować swoją markę.

Zaprojektuj ścieżki zakupowe klientów

Zastanów się, w jakich miejscach – zarówno w sieci, jak i w świecie offline – potencjalni klienci mają styczność z Twoją firmą. Następnie określ, jakich informacji potrzebują w danym momencie ścieżki zakupowej i przygotuj materiały, które odpowiedzą na te potrzeby.

Jeśli chcesz nauczyć się planowania treści zgodnie z lejkiem sprzedażowym, pomoże Ci w tym ten e-book