Bez określenia celu prowadzenia social mediów, nie będziesz w stanie strategicznie planować treści, ani oceniać efektów swojej pracy. Inne działania musisz podjąć, jeśli Twoim celem jest BUDOWA WIZERUNKU MARKI, inne jeśli chcesz ZWIĘKSZAĆ ŚWIADOMOŚĆ jej istnienia, a jeszcze inne, jeśli Twoim celem jest SPRZEDAŻ w social mediach.

Samo określenie celu prowadzenia firmowego konta w mediach społecznościowych to jednak za mało. Warto wyznaczyć także tzw. KPI (Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności, za pomocą których będziesz mierzyć efekty swoich działań. To pomoże Ci na bieżąco monitorować, czy zbliżasz się do wyznaczonego celu.

Przykłady KPI, które możesz przyjąć przy prowadzeniu profilu w social mediach:

  • ilość pozyskanych obserwujących,
  • wygenerowany zasięg,
  • ilość pozyskanych lead’ów,
  • ilość zebranych formularzy kontaktowych,
  • ilość pozyskanych klientów,
  • sprzedaż wygenerowana przez ruch z social mediów.

Najczęstsze błędy przy określaniu KPI:

    • skupianie się na wskaźnikach nie mających bezpośredniego wpływu na osiągnięcie celu (np. zasięg staje się ważniejszy niż lead’y, a głównym celem jest pozyskiwanie klientów);
    • zły dobór celu – np. chęć realizowania celu sprzedaży, podczas gdy marka jest nowa, nikt jej nie zna i najpierw warto byłoby wykonać tzw. pracę u podstaw, czyli zbudować jej rozpoznawalność w sieci;
    • określanie celów, które nie są SMART – zgodnie z tę metodą, cele powinny być:
      * specyficzne – jasno określone, np. pozyskanie klientów przez kanały social media (a nie samo zwiększenie dochodu, bo sprzedaż w social mediach można też zwiększyć np. poprzez współprace z markami);
      * mierzalne – np. pozyskanie 3 klientów tygodniowo;
      * osiągalne i realistyczne – jeśli standardowo pozyskujesz 3 klientów miesięcznie, to cel 3 klientów pozyskiwanych tygodniowo, może być zbyt dużym, a nawet nieosiągalnym wyzwaniem;
      * ograniczone czasowo – warto nie tylko określić w jaki sposób i ilu klientów zamierzasz pozyskać, ale także wyznaczyć datę, do kiedy dajesz sobie czas na osiągnięcie tego celu – np. początkowo możesz pozyskiwać 1 klienta tygodniowo, później 2, a dopiero stopniowo dojść do pozyskiwania 3 klientów tygodniowo.

    Podsumowując – planując strategię komunikacji marki w social mediach:

      • określ jasno swoje cele i KPI;
      • na tej podstawie zastanów się, jakie działania musisz podjąć, aby móc je osiągnąć;
      • dopiero później zaplanuj publikacje na swoich profilach.

      Jeśli pomijasz etap wyznaczania celów i określania wskaźników KPI, może się okazać, że poświęcasz czas na działania, które wcale nie przybliżają Cię do realizacji celów.

      Potrzebujesz wsparcia w określeniu celów i wskaźników KPI?

      Skorzystaj z tego PRZEWODNIKA