Głównym celem świadomego budowania wizerunku marki w social mediach jest to, aby Twoje treści były spójne wizualnie, a Twoja marka była z nimi kojarzona. Krótko mówiąc, odbiorca widząc treści na Twoich kanałach, powinien od razu skojarzyć grafiki, zdjęcia i rolki z Twoim brandem – bez względu na to, w jakich kanałach trafia na publikacje. Na spójny wizerunek marki w social mediach ma wpływ wiele kwestii, ale można wyszczególnić 3 najważniejsze elementy, o które należy zadbać w pierwszej kolejności.
3 elementy budujące spójny wizerunek marki to:
- Archetyp marki,
- paleta kolorów,
- kroje fontów.
To archetyp określa cechy i wartości, jakie marka chce prezentować – a to z kolei ma wpływ na wybór kolorów i fontów, bo zgodnie z psychologią kolorów, każda barwa budzi inne skojarzenia – podobnie jest z krojem pisma. Archetyp nadaje również tone of voice marce, a więc wpływa na to w jaki sposób komunikuje się z odbiorcami oraz jaką obietnicę składa potencjalnym klientom. Szczegółowe informacje na temat tego, czym są archetypy i jak wybrać archetyp dla swojej marki, znajdziesz tutaj: [LINK]
Identyfikacja wizualna marki – czyli kolory i fonty – to temat równie istotny, bo to właśnie dzięki ich konsekwentnemu zastosowaniu, odbiorcy będą kojarzyli Twoje treści bez względu na to, w jakim medium będą mieć z nimi styczność. Nie musisz od razu inwestować w zamawianie logo i grafik u profesjonalisty, ale od początku dbaj o spójność – w publikacjach stosuj zawsze te same kolory i fonty.
Jak stworzyć paletę kolorów dla swojej marki?
Najczęściej zaleca się korzystanie z 3–5 kolorów. Przeznaczenie kolorów w palecie można opisać w następujący sposób:
- Kolor główny (1–2 kolory): to kolor/y dominujący/e, który/e będzie/ będą najbardziej rozpoznawalne i najczęściej używane w komunikacji. Ma/ją na celu budowanie silnych skojarzeń z marką.
- Kolory uzupełniające (2–3 kolory): to z kolei kolory wspierające, które mogą być używane w mniej eksponowanych miejscach, takich jak tła, elementy na stronie internetowej, infografiki itp.
- Kolor akcentu (1 kolor): jest używany do podkreślenia szczegółów, przycisków, wezwań do działania (CTA). Jest to kolor, który powinien przyciągać uwagę, ale nie dominować.
Jak wybrać zestaw krojów fontów dla swojej marki?
W identyfikacji wizualnej zaleca się używanie maksymalnie 2-3 krojów fontów, aby zachować spójność i czytelność:
- Główny krój fontu (1 font): używany jest w logotypie oraz głównych nagłówkach. To on buduje charakter marki.
- Font uzupełniający (1 font): wykorzystuje się go w dłuższych tekstach, paragrafach, czy opisach. Zazwyczaj jest to bardziej neutralny i czytelny krój, który dobrze komponuje się z fontem głównym.
- Opcjonalny font akcentowy (1 font): ozdobny font, używany w specjalnych przypadkach, np. cytatach, tagline’ach czy elementach kreatywnych, ale powinien być stosowany oszczędnie.
Jak zaprojektować paletę kolorów i fontów dla swojej marki?
- Możesz zamówić identyfikację wizualną u profesjonalisty;
- możesz także skorzystać z inspiracji znalezionych np. w Canvie lub na Pinterest;
- inną opcją jest skorzystanie z narzędzia coolors.co i wygenerowanie spójnej kolorystycznie palety (np. na podstawie wgranego zdjęcia);
- polecam Ci również skorzystać z gotowych promptów z mojego e-book’a i przygotować paletę kolorów oraz zestaw fontów przy pomocy ChataGPT!