Pierwszym z etapów projektowania strategii komunikacji marki w social mediach jest wykonanie badań i analiz. W kontekście planowania komunikacji warto wziąć pod uwagę przede wszystkim 4 kluczowe elementy: dotychczasowe działania, trendy, działania konkurencji oraz analizę SWOT.
Analiza dotychczasowej strategii – warto przeanalizować swoje dotychczasowe działania w social mediach, aby z uporem maniaka nie robić ciągle tego samego, jeśli nie przynosi to oczekiwanych rezultatów. Nad czym należałoby się zastanowić?
- Które kanały i które formaty działają u Ciebie najlepiej (nie zawsze są to te, które lubisz najbardziej);
- które tematy najbardziej angażują społeczność;
- z których formatów/ tematów możesz zrezygnować, bo niczego nie wnoszą;
- czy jest coś, co możesz zlecić na zewnątrz;
- co w obszarze prowadzenia social mediów lubisz robić najbardziej (i nie chcesz tego zlecać);
- czego nie lubisz robić (i bardzo chętnie oddasz te obowiązki komuś innemu).
Analiza trendów – znajdziesz je w raportach marketingowych i branżowych oraz na profilach ekspertów. Możesz również śledzić trendy w narzędziach takich jak: Google Trends, BuzzSumo, SEMrush – sprawdzaj, czego szuka Twoja grupa docelowa! Po co śledzić trendy?
- Warto wiedzieć, jakie trendy obowiązują w Twojej branży;
- pozwoli Ci to tworzyć treści, które odpowiadają na bieżące potrzeby Twojej niszy;
- nie wszystkie trendy musisz wdrażać, ale ich znajomość pozwoli Ci świadomie wybierać formaty spójne z Twoją marką (nie będziesz pomijać ich z niewiedzy);
- możesz przyspieszyć rozwój swojej marki – pewne trendy będą Twoją trampoliną do osiągania celów i na tych warto się skupić!
Analiza konkurencji – niekoniecznie po to, aby robić to, co konkurencja, ale często po to, aby sprawdzić, czego inne firmy z Twojej branży NIE ROBIĄ i gdzie znajduje się nisza do zagospodarowania. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę?
- Sprawdzaj, co w trawie piszczy i jak Twoja konkurencja pozyskuje klientów;
- zwróć uwagę, jakie formaty i z jaką częstotliwością publikowane są na kontach konkurencji;
- oceń, które tematy i formaty wzbudzają największe zaangażowanie wśród obiorców;
- wyłapuj, co klienci chwalą, a na co narzekają – to znak, że czegoś im na rynku brakuje!
Uwaga! Pułapka tkwi często w tym, aby ocenić, kto jest Twoją konkurencją – jeśli prowadzisz np. lokalny salon beauty, to nie porównuj się do salonu oddalonego o 500 km! Porównuj swoje konto do kont znajdujących się w Twojej okolicy, bo to z nimi konkurujesz o uwagę klienta.
Analiza SWOT – to analiza, w której oceniasz swoje mocne i słabe strony, swoje szanse i zagrożenia. Dodatkowo podzielisz je na czynniki wewnętrzne (zależne w dużym stopniu od Ciebie) oraz czynniki zewnętrzne (te, na które nie masz wpływu). Co dają Ci wnioski z tej analizy?
- Określisz swoje braki (ale nie skupiaj się na nich za bardzo – nadrabiaj tylko te, które są niezbędne do funkcjonowania);
- ocenisz swoje mocne strony – niech to właśnie one staną się podstawą Twojej komunikacji w social mediach;
- zaczniesz działać w zgodzie z tym, co naturalnie przychodzi Ci łatwo – to sprawi, że Twoja marka będzie autentyczna, a Ty będziesz prowadzić profile z lekkością i łatwością.
Cyklicznie wykonuj te analizy. Sprawdzaj, co u Ciebie działa i przekłada się na pozyskiwanie klientów, a co jest stratą czasu. Śledź, jakie trendy panują w Twojej branży i decyduj, które warto wdrożyć u siebie. Zerkaj też, co robi konkurencja, a co pomija. No i najważniejsze: na bieżąco oceniaj swoje zasoby i mocne strony, aby maksymalnie wykorzystać je w swoich działaniach!
Potrzebujesz wsparcia w wykonaniu analiz krok, po kroku? Pytania pomocnicze i ćwiczenia związanie z badaniami i analizami, znajdziesz w moim e-book’u Strategia komunikacji marki w social mediach [LINK].