Mam nadzieję, że wiesz czym jest strategia komunikacji marki w social mediach, czym różni się od strategii komunikacji oraz dlaczego warto ją posiadać. Jeśli te pojęcia są dla Ciebie nowe, zerknij do tego posta i do tego.

Wiem, jak wiele osób myli plan publikacji w social mediach ze strategią… Rozpiska tematów publikacji nie jest jednak kompleksową strategią i nie wyznacza celów oraz etapów ich realizowania za pomocą kanałów mediów społecznościowych.

Poniżej znajdziesz 9 elementów, które powinny znaleźć się w kompleksowej strategii komunikacji marki w social mediach:

  1. Badania i analizy – fakty i twarde dane to podstawa wszystkich działań biznesowych. To, co dobre dla innej firmy z Twojej branży, niekoniecznie będzie takie dla Ciebie. Zasada ta dotyczy również prowadzenia firmowych profili w social mediach. Co tutaj analizujemy? Dotychczasowe działania, trendy, kroki podejmowane przez konkurencję oraz mocne i słabe strony marki.

  2. Określenie grupy docelowej – nisza to punkt wyjścia do tego, aby planować jakiekolwiek publikacje. Nie znając swojej grupy docelowej, nie wiesz, do kogo i o czym mowić, a tworząc publikacje skierowane do wszystkich, w efekcie nie trafiasz do nikogo. Określ swoją grupę docelową, a szybko będziesz budować społeczność na firmowych profilach swojej marki.

  3. Określenie wyróżników – profil marki musi się wyróżniać na tle konkurencji. Odbiorcy widzą w social mediach mnóstwo profili, które dotyczą tej samej tematyki. Które z nich obserwują? Na których zostają dłużej? Na których dokonują zakupu? Na tych, które czymś się wyróżniają, które zapadają w pamięć. Znajdź swój wyróżnik w komunikacji, a Twoja marka stanie się rozpoznawalna.

  4. Określenie celów – musisz dokładnie wiedzieć, co chcesz osiągnąć poprzez swoje działania w social mediach. Czy ma to być budowa społeczności, tworzenie wizerunku eksperta czy po prostu sprzedaż? Kiedy znasz swoje cele, jesteś w stanie szybko ocenić, czy Twoje działania mają sens, czy może strategia wymaga wprowadzenia zmian. Określ swoje cele i KPI (z ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności.

  5. Wybór platform mediów społecznościowych – czy lepiej przyjąć zasadę „być wszędzie”, czy może skupić się tylko na wybranych social mediach? Na to pytanie warto odpowiedzieć, tworząc strategię komunikacji marki w social mediach. Na wybór platform mediów społecznościowych wpływają m.in. posiadane zasoby, format tworzonego contentu i fakt, w którym medium znajduje się dana grupa docelowa. Dla jednej marki „bycie wszędzie” będzie dobrym rozwiązaniem, dla innej bezcelowym. Jasno określ, od których platform social media rozpoczniesz swoje działania oraz na jakim etapie będziesz uruchamiać kolejne kanały.

  6. Wizerunek marki w social mediach – jakie wyobrażenie o Twojej marce mają mieć odbiorcy, którzy oceniają ją na podstawie profilu w social mediach? To właśnie na tym etapie warto ustalić osobowość marki, jej tone of voice czy identyfikację wizualną. Jedno jest pewne: profile we wszystkich social mediach firmy powinny prezentować ten sam, spójny wizerunek marki.

  7. Strategia treści – budowa konta to jedno, a jego prowadzenie to drugie. Wybór grupy docelowej czy określenie wizerunku marki na nic się zda, jeśli bieżące publikacje będą chaotyczne i nie będą realizowały strategii komunikacji marki w social mediach. Strategia treści to nic innego, jak zaplanowanie stałych cykli tematycznych i harmonogramów publikacji. To wygodne zarówno dla Ciebie, jak i Twojej społeczności – odbiorcy wiedzą, jakich treści mogą się spodziewać na profilu, a Ty wiesz, jakie publikacje tworzyć i wokół jakich tematów się poruszać. Na tym etapie dobrze jest stworzyć roczny, miesięczny i tygodniowy harmonogram publikacji.

  8. Strategia promocji konta – strategia komunikacji w social mediach to nie tylko plan na to, jakie treści publikować, ale także na to, jak je dystrybuować, aby docierały do jak największej grupy odbiorców. Warto tu zaplanować zarówno działania płatne, jak i organiczne.

  9. Optymalizacja strategii komunikacji marki w social mediach – żadna strategia nie jest stworzona raz na zawsze, ponieważ na realizację założeń wynikających ze strategii wpływa wiele czynników zewnętrznych. Może się też okazać, że przyjęte założenia są nietrafne, przez co prowadzone działania nie prowadzą do realizacji celów. Dlatego warto cyklicznie analizować wyniki, wyciągać wnioski i optymalizować strategię komunikacji marki w social mediach.

Wszystkie te punkty przepracujesz przy pomocy tego przewodnika. Przeprowadzę Cię w nim krok po kroku przez proces zaplanowania strategii komunikacji marki w social mediach. Co więcej! Otrzymasz ode mnie gotowy szablon, w którym rozpiszesz strategię dla swojej marki.

Jeśli jednak wolisz przygotować strategię samodzielnie, skorzystaj z powyższych wskazówek, wypisz 9 punktów i opracuj każdy z nich. Powodzenia!