Zakładam, że Twoja grupa docelowa została już określona. Sęk w tym, że to za mało, bo jest bardzo prawdopodobne, że w Twojej branży jest inna firma lub inne firmy, które chcą docierać do tej samej grupy docelowej, mają w ofercie te same produkty lub usługi, a być może ich mocne strony również opierają się na tych samych działaniach. Musisz więc zadbać o to, aby Twoje profile w social mediach wyróżniały się na tle konkurencji.

Oczywiście nigdy nie ma dwóch takich samych ofert. Nawet jeśli firmy sprzedają w ramach dystrybucji dokładnie ten sam produkt, ich oferty mogą różnić się od siebie chociażby poziomem obsługi klienta, opieką posprzedażową, czy jakością dostarczenia zamówienia. Jednak pamiętaj, że w ramach strategii komunikacji marki w social mediach, nie skupiamy się na przewagach konkurencyjnych marki. Koncentrujemy się za to na jej wyróżnikach, a wbrew pozorom to zupełnie różne kwestie:

  • Przewagi konkurencyjne to wszystko to, co Twoja firma robi lepiej niż konkurencja.
  • Wyróżniki marki w social mediach to cechy lub atrybuty, które pozwalają firmie wyróżnić się na tle konkurencji i budować silną tożsamość marki.

Przewagi konkurencyjne mogą stanowić jednocześnie wyróżnik marki, ale zazwyczaj ma to miejsce w przypadku osób będących już klientami firmy – np. klienci traktują jakość produktu lub usługi jako wyróżnik firmy, ale aby zacząć postrzegać tę przewagę konkurencyjną przez pryzmat wyróżnika, najpierw musieli dokonać zakupu i stać się klientami. Tymczasem wyróżniki mają za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorców w mediach społecznościowych – po to, aby stali się jej klientami.

Do przewag konkurencyjnych zaliczamy m.in. niską cenę, innowacyjne rozwiązania technologiczne, wysoką jakość produktu lub usługi, a także wysoką jakość obsługi klienta, czy dostęp do unikalnych surowców, wydajne procesy logistyczne, wykwalifikowaną kadrę itp… Czym zatem są wyróżniki marki w social mediach?

Poniżej znajdziesz 7 przykładów wyróżników marki w social mediach:

  • Estetyka profilu – jeśli w Twojej branży estetyka publikowanych treści jest kwestią drugorzędną i cała konkurencja publikuje w myśl zasady „komunikat ważniejszy niż kwestie wizualne”, dobrym sposobem na wyróżnienie się mogą być estetyczne publikacje (oczywiście z zachowaniem ich wartości merytorycznej). Przykład: profil marki Phlov lub Jaguar Polska
  • Kolor przewodni – wszystkie marki w Twojej branży stosują zgaszone kolory? Ty postaw na intensywne odcienie! Wszyscy wybierają zielony? Jeśli budzi on silne skojarzenia z Twoją branżą, pozostaw go w swojej identyfikacji wizualnej, ale spróbuj przełamać go innym kolorem – takim, który przyciągnie uwagę odbiorców i wyróżni Cię na tle zielonych profili. Przykład: profil marki Znany Lekarz
  • Oryginalne grafiki – oryginalne ramki, nietypowe kształty, iluzje optyczne, a może brand hero na każdej grafice? Zrezygnuj z popularnych szablonów i zastosuj na grafikach element, który będzie tylko Twój, a więc będzie się kojarzył wyłącznie z Twoją marką. Przykład: profil marki Plush (i miś jako brand hero, pojawiający się na każdej grafice).
  • Slogan firmowy – hasło powtarzane na wszystkich grafikach, na filmach, w opisach pod zdjęciami szybko zapadnie w pamięć odbiorców. Do tego stopnia, że z czasem wystarczy, by je usłyszeli lub przeczytali, a od razu będą w stanie bezbłędnie podać nazwę Twojej firmy. Przykład: hasło Lidla – Jak sobota to, tylko do… (wszyscy słysząc początek są w stanie „dośpiewać” sobie zakończenie).
  • Powtarzalne treści – może to być coś prostego, jak grafiki z cytatami wrzucane każdego dnia lub grafiki z codziennymi wskazówkami. Liczy się powtarzalność i regularność, aby uczestniczyć w rutynie swoich obserwujących. Przykład: menu dnia pojawiające się na profilach z branży gastronomicznej – oprócz tego, że jest powtarzającym się contentem, jest też wartością dla odbiorców
  • Eksperckie treści edukacyjne – większość kont w social mediach publikuje treści o charakterze edukacyjnym, ale ten wyróżnik ma nieco inne podłoże, bo tutaj istotne jest słowo „eksperckie”. Prezentuj tylko eksperckie materiały, powołuj się na branżowe publikacje, statystyki i badania, zapraszaj do współpracy ekspertów. Przykład: profil marki Dove
  • Kampanie influencerskie – w tym aspekcie wyróżnikiem może być styl prowadzenia kampanii oraz spójność wybieranych influencerów. Nieprzypadkowe współprace i prezentowanie marki na profilach, które zawierają jakiś wspólny mianownik, szybko zbuduje z nim skojarzenia. Odbiorcy zaczną łączyć Twoją markę z profilami influencerów prowadzących konta o określonej charakterystyce. Przykład: profil marki Lovli Silk

Zastanów się, czy któryś z powyższych wymienionych wyróżników pasuje do Twojej marki? Możesz wybrać kilka z nich, ale pamiętaj, aby tylko jeden był dominujący – jego mocna ekspozycja sprawi, że Twoja marka będzie rozpoznawalna.

Warto zdecydować się na ten wyróżnik, który realnie będziesz w stanie wdrożyć. Jeśli stwierdzisz, że wykorzystywanie zaawansowanych technologii będzie dobrym wyróżnikiem, ale nie masz ani sprzętu, ani umiejętności obsługi niezbędnych narzędzi, które pozwoliłyby go zaprezentować, może to bardziej zaszkodzić Twojej strategii, niż ją wesprzeć. Wybierz to, co jest spójne z Tobą i Twoją marką i nie będzie skomplikowane we wdrożeniu.

Jedno jest pewne: profil Twojej marki musi się wyróżniać na tle konkurencji. Odbiorcy widzą w social mediach mnóstwo profili, które dotyczą tej samej tematyki. Które z nich zaobserwują? Na których zostaną dłużej? Na których dokonają zakupu? Na tych, które czymś się wyróżniają i zapadają w pamięć. Znajdź swój wyróżnik w komunikacji, a Twoja marka stanie się rozpoznawalna.

Potrzebujesz wsparcia w znalezieniu wyróżnika swojej marki w social mediach?

Skorzystaj z tego PRZEWODNIKA